Op het team werd nog even dieper ingegaan over de zin van huiswerk en wat onze visie als school tegenover huiswerk is. We toetsten af of onze praktijk past met wat onze visie over huiswerk zegt. Het afwerken van taken die in de klas niet af zijn, hoort daar eigenlijk niet bij ...
Want op die manier heb ik minder zicht op hoe de taak gemaakt is. Sommige kinderen zouden ook wel eens durven 'slabakken' in de klas om dan te redeneren; 'Ik maak het thuis wel af.'
De kinderen in het oudste lager krijgen als huistaak wel ander opdrachten die prima aansluiten met onze visie. , bv. voor Frans, voor dictees, voor toetsen, ...
De werkbrief wordt dus niet meer meegegeven naar huis om eraan verder te werken. De kinderen krijgen op het einde van de week wel de taken die af zijn mee naar huis om te tonen waarmee we bezig zijn.
Bijna elk werkblad in de werkbrief heeft een voorkant èn achterkant. In de klas wordt er verwacht dat alle voorkanten gemaakt worden. Wie tijd over heeft, kan aan de achterkant beginnen. De achterkanten kunnen ook altijd vrijblijvend thuis gemaakt worden als extra oefening. Kinderen die taken niet af hebben, maken die in de klas tijdens de kiestijd, vrije werktijd of een ander schoolmoment. Ik kan hen dan steeds begeleiden bij eventuele problemen; dat kan niet als ze het thuis moeten afwerken.
De planning wordt wel nog elke dag mee naar huis genomen om voldoende zicht te hebben op de activiteiten die week.
Vakantieboekjes en vakantiewerkjes worden wel nog steeds vrijblijvend meegegeven.
Op het volgende schoolforum komt er een toelichting over de Levensboomvisie op huiswerk zodat ook de ouders op de hoogte zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten